http://txemapjo.blogspot.com.es/
Gaius Patro Txema |
Blogs del projecte:
El blog de 1r ESO A:
http://jackprimerpjo.blogspot.com/
http://jackprimerpjo.blogspot.com/
El blog de 2n ESO A:
http://mikesegonpjo.blogspot.com/
http://mikesegonpjo.blogspot.com/
El blog de 4t ESO B:
http://jonyquartpjo.blogspot.com/
El blog del profe:
http://txemapjo.blogspot.com/
http://jonyquartpjo.blogspot.com/
El blog del profe:
http://txemapjo.blogspot.com/
PRESENTACIÓ:
El
present projecte està elaborat pel professor de Ciències Socials del
Col·legi Sagrada Família PJO de València en Txema Gil Sánchez i està
inspirat, adaptat i modificat arran d’una idea original del professor
madrileny Javier Lirón.
Volem
motivar l’alumnat amb una activitat original, novadora i divertida amb
la finalitat didàctica de posar-los en contacte amb el patrimoni
històric de la nostra ciutat fonamentalment, d’Europa i si escau, del
món en general a traves de les conegudes figuretes Playmobil.
El
projecte té diferents vessants i apartats que anirem explicant a
continuació i està dirigit als alumnes de 1r i 2n d’ESO principalment i
de 4t d’ESO excepcionalment.
OBJECTIUS:
1. Conèixer
el patrimoni històric de la ciutat de València, els seus voltants, els
pobles de la província i de la comunitat, les principals ciutats
d’Espanya, Europa i el Món on els alumnes puguen viatjar a les seues
vacances mitjançant la vinculació amb una figureta Playmobil.
2. Desenvolupament de les habilitats necessàries per aprendre a usar eficientment les noves tecnologies i les fonts d’informació.
3. Fomentar
i treballar la responsabilitat individual de l’alumne que haurà de
cuidar de la figureta, de la seua integritat i de mantindre-la perquè
serà compartida per tota la classe.
4. Fomentar
la imaginació de l’alumne que haurà de crear una història que vincule
la seua persona, el Playmobil que serà el nexe d’unió principal d’aquest
projecte i l’element del patrimoni històric que se li adjudique.
5. Desenvolupar
la creativitat de l’alumnat que haurà de plasmar allò imaginat amb el
text i la fotografia que després haurà de lliurar al professor per a ser
avaluat.
6. Col·laborar
amb la resta de la classe en l’elaboració d’un projecte comú amb un
resultat final que es podrà compartir i guardar com a record.
7. Comprometre
l’alumnat amb la tasca i amb la classe doncs la seua participació
esdevindrà fonamental per a l’èxit final del projecte.
8. Respectar
als companys, les seues aportacions i idees sense considerar-les millor
o pitjor, acceptar-les i col·laborar en la seua execució.
9. Treballar
i desenvolupar la psicomotricitat fina amb la manipulació de les
figuretes a l’hora de fer les escenes que s’hauran de fotografiar.
10. Establir contacte amb la ciutat i el seu l’entorn natural i també amb els altres llocs que es visiten.
11. Apreciar
la riquesa històrica i natural del nostre entorn més proper i de llocs
ben llunyans mitjançant l’elaboració de les tasques pròpies del present
treball.
METODOLOGIA i TEMPORALITZACIÓ:
Ø La
classe seleccionarà un playmobil entre tots els que aporten els alumnes
el primer dia de classe. Se asignarà un nom democràticament a la
figureta i farem una foto seua i una de família amb tota la classe.
D’aquesta forma el playmobil quedarà oficialment “apadrinat” per la
classe.
Ø Des
d’aleshores el playmobil passarà d’alumne a alumne en dos períodes
setmanals, de dilluns a dijous i de divendres a diumenge.
Ø A
l’alumne que li pertoque el playmobil també se li otorgarà una visita o
activitat cultural, si pot ser de forma consensuada depenent de
l’activitat personal de l’alumne, els seus gustos, els seus
desplaçaments, etc. L’objectiu principal serà el coneixement del
patrimoni geogràfic, històric i artístic de la ciutat de València i el
seu entorn, però sense descartar cap altra possibilitat nacional o
internacional. Amb caràcter excepcional, si un alumne realitza un viatge
a l’estranger podrà alterar les assignacions temporals del pplaymobil o
repetir dues vegades l’activitat.
Ø L’alumne
haurà de fotografiar repetidament i en diferents actituds (ho deixem a
la seua decisió i imaginació) al playmobil junt a l’objecte d’estudi
assignat. Serà obligatori almenys dues fotografies des d’angles
diferents on aparega el playmobil, l’alumne i l’objecte d’estudi, així
com l’aportació de qulasevol altra prova documental o física que
demostre que efectivament eixa visita s’ha produït sense poder induir al
dubte. Si així fora el professor demanarà qualsevol cosa que considere
necessària per a dita comprovació.
Ø L’alumne
haurà de fer una crònica o diari d’allò que ha fet amb el playmobil en
un editor de textos (word o similars) evitant les faltes d’ortografia i
en valencià. Caldrà indicar el lloc on va cadascuna de les imatges amb
una aclaració en majúscula i negreta on vaja la foto (ex: FOTO 1).
Tanmateix aportarà les fotografies numerades segons corresponga en
document adjunt, demostratives que obligatòries i tot allò que
lliurement vulga afegir. La creativitat i imaginació no té límits a la
relació entre playmobil i alumne ni tampoc tots els llocs i situació que
vulguen viure junts i desitgen plasmar al seu treball. Un dels
objectius es desenvolupar la creativitat de l’alumne i aleshores no hi
posarem cap límit a les històries que els alumnes aporten sempre que estiga dins dels paràmetres lògics de educació i correcció pròpies del ideari del nostre centre educatiu.
Ø El
treball indicat s’enviarà via correu electrònic amb el word adjunt i
les fotografies adjuntes i de forma individual cadascuna al professor a
la següent adreça txemapjo@hotmail.com o jo_txema@yahoo.es.
També serà possible lliurar-les amb un pendrive. El treball es lliurarà
24 hores després d’haver donat el playmobil a un altre company (si es
dona dilluns el playmobil es dona dimarts el treball i si es dona
dijous, el divendres es lliura el treball).
Ø El
professor crearà i tractarà d’actualitzar amb una periodicitat raonable
un blog del projecte on els alumnes puguen seguir les aventures del
playmobil de la classe.
Ø Al
final del curs editarem tot el material resultant en format electrònic
com a material educatiu i també com a record del treball fet per la
classe.
Ø Paral·lelament
cadascun dels alumnes “apadrinarà” un altre playmobil a qui batejarà
com vulga i del qual haurà de fer una fitxa de presentació que lliurarà
al professor el més aviat possible. Amb eixe playmobil farà les visites
que desitge acompanyant als seus companys, de forma individual i fent un
diari molt similar al que hem explicat abans i que durarà cinc mesos,
de gener fins maig, vacances incloses. S’haurà de lliurar el dia 15 de
maig de 2012.
AVALUACIÓ:
El professor avaluarà els següents aspectes:
· La visita i la crònica de la mateixa quan l’alumne tinga al playmobil de la classe. Fonamentalment s’avaluarà:
o el rigor històric i el respecte pel patrimoni
o el tractament de la informació
o l’ús correcte de les TIC
o la correcció ortogràfica
o la presentació
o la quantitat i qualitat de material fotogràfic
o l’adequació als paràmetres indicats al present document
o l’originalitat i motivació demostrada per l’alumne durant el període de temps on es desenvoluparà l’activitat
o la responsabilitat i el respecte del dies de lliurament dels treballs indicats.
· La
valoració d’aquest treball serà un 20% del total de la nota final del
curs per a 1r d’ESO, un 15% per a 2n d’ESO i un 10% per a 4t d’ESO.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
El
present projecte treballa les següents competències bàsiques que
l’Administració ens marca a la darrera Llei Orgànica d’Educació (LOE:
2/2006, del 3 de maig):
· Competència
Lingüística: l’alumne haurà de redactar una història/diaria de la seua
relació amb el playmobil els dies que li corresponga, usant el
vocabulari general i específic necessari per a elaborar el producte
final.
· Coneixement
i interrelació amb el món físic: el patrimoni històric, geogràfic i
natural serà l’objecte de coneixement final d’aquest projecte. L’alumne
haurà d’eixir per a treballar, usar plànols de la ciutat, mapes de
carretera, seleccionar la ubicació dels llocs on farà les fotografies,
etc. També treballarà la psicomotricitat fina i grossa amb la
manipulació de les figuretes i la seua preparació per a les fotografies.
Quan l’alumnes ixca a la natura estarà treballant el seu físic i
establint una relació inequivoca entre la salut, l’entorn i l’exercici
físic.
· Tractament
de la informació i la competència digital: l’alumne haurà de tractar la
informació base treta d’Internet quan vaja a visitar la unitat de
patrimoni històric assignada. Després haurà d’editar el text en format
word o similar, descarregar i tractar amb un programa d’edició de
fotografies i imatges, enviar-les per correu electrònic, pujar-les al
blog d’aula del projecte i visitar-lo assíduament per a estar al tant
dels avanços del mateix.
· Social
i ciutadana: Relació amb la comunitat educativa, amb la ciutat i els
seus funcionaris encarregats de les unitats de patrimoni assignades
doncs haurà de preguntar i demanar els permisos adients. Conèixer el
patrimoni construirà la consciència ciutadana dels alumnes que hauran
d’aprendre el respecte pel patrimoni i per la Història de la nostra
terra.
· Cultural
i artística: l’alumne coneixerà amb detall una part del ric patrimoni
cultural i artístic del seu entorn que és l’objectiu principal d’aquest
projecte. Expressarà idees i sentiments de forma creativa quan escriga
la seua part del treball.
· Autonomia
i iniciativa personal: l’alumne crearà la seua pròpia història,
decidirà on i quan prendre les fotografies. Els alumnes s’hauran
d’organitzar de forma individual i col·lectiva per a la realització del
treball.
· Aprendre
a aprendre: mitjançant el coneixement de si mateix i de les seues
pròpies possibilitats i carències quan cree la seua història i la seua
relació/víncul amb la figureta de plàstic. Això permetrà establir metes
d’auto superació i aprenentatge que generarà autoconfiança.
· Competència
matemàtica: l’alumne farà raonaments de lògica matemàtica al voltant
d’ordre, seqüències, quantitats i altres coses que hauran de fer quan
treballen les fotos i la seqüència de les mateixes.
ALTRES POSSIBILITATS I POSSIBLES AMPLIACIONS PUNTUALS
Aquest projecte podrà ser puntualment ampliat amb activitats complementàries com per exemple:
a) Recreació
fotogràfica amb Playmobils de les principals escenes històriques dels
períodes històrics estudiats als diferents cursos. Es demanarà i
valorarà com a treball voluntari.
b) Taller
de reparació i “tuneo” dels playmobils on es pintaran i adequaran a les
necesitats del guió en una possible recreació històrica.
c) Filmació de curtmetratges amb els playmobils com a protagonistes dels principals fets de la història de la Humanitat.
d) Altres que puguen proposar els alumnes o el professor considere interessants.
CONCLUSIÓ
Volem
amb aquest treball motivar l’alumnat amb la vinculació als playmobils
d’una més lúdica. Però sobretot volem que els alumnes ixquen del seu
cercle habitual, amplien les seues fronteres i els seus coneixements,
milloren les seues habilitats socials, tecnològiques i cognitives entre
moltes altres coses que ja hem explicat.
A
la fi d’aquest treball farem una enquesta d’autoavaluació i valoració
entre els alumnes que ens ajude a avaluar els progressos aconseguits i
la seua adequació als objectius marcats des d’ara. Els resultats i
valoracions finals es replegaran a la memòria del Departament
d’Humanitats.
Txema Gil
No hay comentarios:
Publicar un comentario